Vedtægter

  

§ 1 - Foreningens navn og hjemsted

Foreningens navn er ”Torup Klatreklub”, og dens hjemsted er Halsnæs Kommune.
Adresse: Hågendrupvej 6, 3390 Hundested

 

§ 2 - Foreningens formål

Foreningens formål er at skabe et sted for medlemmernes udøvelse af sportsklatring under
trygge forhold og med stor tillid til foreningen, samt at skabe socialt samvær i Torup og omegn.
Torup Klatreklub er for alle der gerne vil klatre, men foreningen ønsker også at være til særlig
gavn for børn og unge med anderledes livsvilkår.

 

§ 3 - Foreningens tilhørsforhold

Foreningen er medlem af DIF via Dansk Klatreforbund og er underlagt disse vedtægter, herunder
Dansk Klatreforbunds krav om faciliteters sikkerhed for medlemmer.
 

§ 4 - Medlems forhold

Indmeldelse sker skriftligt via e-mail til foreningen eller ved henvendelse til bestyrelsen. Ved
indmeldelse betales et indmeldelsesgebyr, hvis størrelse fastsættes af bestyrelsen.
Alle medlemmer og frivillige kan blive eksluderet, hvis de ikke lever op til forenings formål og
værdier. Et ekskluderet medlem kan kræve at få sin sag behandlet på først kommende
generalforsamling.
Bestyrelsen har ret til at tage beslutninger med baggrund i personfølsomme oplysninger og har
tavshedspligt.
 

§ 4.1

Udmeldelse af foreningen kan ske på ethvert tidspunkt. Der refunderes dog ikke allerede
indbetalt medlemskontingent.
 

§ 4.2

Medlemmer har brugsret til foreningens faciliteter. Der skal dog tages hensyn til skolens
åbningstider. Klatring med udstyr, må kun foregå med gyldigt sikkerhedsbevis.
 

§ 4.3

Bestyrelsen har ret til at ekskludere medlemmer, der modarbejder foreningens ordensregler og
værdier. En sådan beslutning kan træffes på førstkommende ordinære bestyrelsesmøde.
 

§ 4.4

Medlemmer under 15 år kan kun (uden at være i selskab med forældre eller værge som er
medlem) deltage på specielt arrangeret træning, kursus og ture, med underskrift fra forældre
eller værge.
 

§ 4.5

Børn under 10 år, må hverken sikre eller modtage sikringskursus.

§ 5 - Generalforsamling

Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen, der afholdes hvert år i november
måned. Generalforsamlingen indkaldes som minimum via klubbens online medier, med mindst
30 dages varsel og med angivelse af dagsorden. Der tages referat over de, på
generalforsamlingen vedtagne beslutninger og disse gøres tilgængelige for foreningens
medlemmer. På den ordinære generalforsamling skal følgende som minimum behandles:

1. Valg af dirigent og referent.
2. Forelæggelse af det reviderede regnskab.
3. Behandling af indkomne forslag.
4. Forelæggelse af budget samt medlemskontingent for det kommende år.
5. Forelæggelse af bestyrelsens forslag til indsatser for det kommende år.
6. Valg af bestyrelse, jf. § 5.5.
7. Eventuelt.

§ 5.1

Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde senest 14
dage før generalforsamlingen. Bestyrelsen udsender herefter en opdateret dagsorden til
medlemmerne.
 

§ 5.2

Der kan stemmes ved fuldmagt. Dog maksimalt 2 fuldmagter pr. fremmødt medlem.
 

§ 5.3

Vedtægtsændringer kan vedtages på enhver generalforsamling, når 3⁄4 af de afgivne stemmer er
for ændringerne, såfremt at forslaget fremgår af dagsordenen. Der kan ved vedtægtsændringer
ikke stemmes ved fuldmagt.
 

§ 5.4

Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når flertallet af bestyrelsen finder det
nødvendigt, eller når mindst 1⁄3 af foreningens medlemmer stiller skriftligt krav herom med
forslag til dagsorden. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest 4 uger efter, at
kravet er modtaget, og indkaldes med 14 dages varsel.
 

§ 5.5

Bestyrelsen består af 5 medlemmer. Heraf formanden, næstformanden, kassereren og 2
bestyrelsesmedlemmer, de vælges alle for 2 år, i ulige år. Der tages forbehold for ændringer i
bestyrelsen, i klubbens 2 første leveår.
 

§ 6 Daglig ledelse

Foreningens daglige ledelse forestås af den samlede bestyrelse.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når 3 eller flere medlemmer, inkl. formanden eller
næstformand, er til stede. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Der tages referat af vedtagede beslutninger og disse gøres tilgængelige for foreningens
medlemmer. Referatet godkendes af bestyrelsen på efterfølgende møde.
 

§ 6.1

Bestyrelsen kan til hver en tid nedsætte udvalg til fremme af særlige interesser indenfor
foreningens formål. Sådanne udvalg er underlagt bestyrelsens overordnede ledelse.
 

§ 6.2

Bestyrelsen udpeger sikkerhedsrepræsentant. Sikkerhedsrepræsentanten udfærdiger og
vedligeholder sikkerhedsbestemmelser for klatrevæggen.
 

§ 6.3

Valgbar til bestyrelsen er ethvert medlem over 18 år, der på valgtidspunktet har været medlem i
mindst 6 på hinanden følgende måneder. Der tages forbehold for ændringer i bestyrelsen, i
klubbens 2 første leveår. Juniorrepræsentanten i bestyrelsen, samt suppleanten for
juniorrepræsentanten, skal på valgtidspunktet være under 18 år.

§ 6.4

Foreningens navn kan ændres på ordinært bestyrelsesmøde

§ 7 - Kontingent

Kontingent til foreningen fastsættes hvert år på det ordinære bestyrelsesmøde. Kontingent
forfalder årligt den 1. november eller via ratebetalinger.
 

§ 8 - Regnskabsår

Foreningens regnskabsår er kalenderåret.
Ved regnskabsårets udløb afgiver kassereren regnskabet til revisoren, som efter revision afgiver
det til bestyrelsen senest den 25. januar.
 

§ 9 - Økonomisk ansvar

Foreningens medlemmer hæfter ikke personligt for de af foreningen indgåede forpligtelser, for
hvilke alene foreningen hæfter med dens respektive formue.
Foreningens medlemmer har ingen økonomiske forpligtelser overfor foreningen udover
kontingent og gebyr for deltagelse i foreningens aktiviteter.
Foreningens medlemmer har ikke krav på nogen del af foreningens formue eller udbytte af
nogen art. Bestyrelsesmedlemmer kan hæfte personligt i overensstemmelse med nærværende
lovgivning (Folkeoplysningsloves §31 – stk. 2)
 

§ 10 - Foreningens tegning

Foreningen tegnes af formanden, dog af den samlede bestyrelse ved køb, salg eller pantsætning
af fast ejendom samt ved optagelse af lån.

§ 11 - Foreningens ophør

Foreningen kan kun opløses, efter 1 afholdt ekstraordinær generalforsamling samt 1 afholdt
ekstraordinær bestyrelsesmøde og efterfølgende skriftlig godkendelse fra alle 5
bestyrelsesmedlemmer.
Ophører foreningen med at eksistere, tilfalder foreningens formue idrætsforeninger og
almennyttigt ungdomsarbejde i Halsnæs Kommune efter den opløsende generalforsamlings
beslutning.